کد تخفیف ارسال رایگان به سراسر کشور
مراقبت و نگهداری از پوست دانستنی های پزشکی

آلودگی هوا چه تاثیری روی پوست می گذارد؟

آلودگی هوا چه تاثیری روی پوست می گذارد؟

مقدمه مطلب، آلودگی با پوست ما چه می کند؟

هیچکس نمی داند آلودگی هوا دقیقاً چقدر روی پوست او تأثیر می گذارد اما بر همگان واضح است آلودگی هوا اثر منفی زیادی روی پوست و موارد دیگر در بدن دارد. مشخصاً اینکه ما در معرض چه میزان آلودگی در طول روز هستیم، مسئله ای است که برای هر شخص متفاوت می باشد. در این رابطه، حتی تعریف “قرار گرفتن در معرض آلودگی” نیز می تواند شامل جزییات زیادی باشد. چرا که آلودگی می تواند در سموم محیطی باشد که ما در هوا، آب، غذا و حتی از طریق پوست در معرض آنها هستیم. آنچه ما می دانیم این است که با کاهش کیفیت آب و هوا و انتشار گازهای گلخانه ای با افزایش بار آلودگی سمی در هوای محیط روبرو شده و بیشتر و بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیریم. در این مقاله از مجله آقای دارو به شما عزیزان خواهیم گفت که آلودگی هوا چه تاثیری روی پوست افراد می گذارد. با ما همراه باشید.

آنچه در مقاله «تاثیر آلودگی هوا روی پوست» میخوانیم
  • نقش پوست در جلوگیری از اثرات آلودگی هوا روی بدن
  • برخورد با اثرات آلودگی بر روی پوست
  • پاکسازی صحیح پوست
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • کاهش استرس و خواب کافی
  • استفاده از آنتی اکسیدان ها
  • عدم استفاده از جیوه
  • توصیه کارشناسان پوست و مو
  • جمع بندی نهایی

نقش پوست در جلوگیری از اثرات آلودگی هوا روی بدن

همان طور که می دانید پوست خط دفاعی مهمی است که برای کاهش اثرات آلودگی بر بدن تلاش می کند. همه افراد سموم و آلودگی های محیطی را از طریق پوست شان هم جذب کرده و آلودگی می تواند زمینه ساز بیماری های خطرناکی در بدن باشد. ده ها مطالعه نشان می دهد که آلاینده های موجود در هوا روی پوست انسان می توانند به سرطان پوست، پیری پوست، درماتیت آتوپیک، تغییر رنگ پوست، اگزما، پسوریازیس و آکنه منجر شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق می توان با حفظ کیفیت سالم پوست، از نفوذ هرچه بیشتر آلاینده ها به پوست جلوگیری نموده و از این اندام بدن حمایت کرد. تاثیر آلودگی هوا روی بدن به این شکل است که “آلودگی کلاژن پوست را از بین برده و لایه لیپیدی پوست را اکسید می کند. این اتفاق عملکرد پوست در برابر آلودگی هوا را مختل می کند. ذرات آلودگی هوا معمولاً برای نفوذ به پوست خیلی بزرگ هستند، اما با این وجود می توانند باعث کم آبی، حساسیت، ایجاد رنگ تیره، آکنه و پیری زودرس پوست شوند.

برخورد با اثرات آلودگی بر روی پوست

برخورد با اثرات آلودگی بر روی پوست شامل یک رویکرد چند جانبه است که در این بخش به چند مورد از آن ها اشاره کردیم.

پاکسازی صحیح پوست

پاکسازی صحیح پوست، آبرسانی سطحی و عمیق به پوست و استفاده از آنتی اکسیدان های موضعی و قابل بلع همگی می توانند به حمایت از پوست کمک کنند.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم

جالب است بدانید پیروی از یک رژیم غذایی سالم و سبک نیز راهکار قدرتمندی برای مقابله با اثرات آلودگی بر روی پوست است.

کاهش استرس و خواب کافی

از این گذشته کاهش استرس و داشتن خواب کافی نیز برای کاهش اثرات آلودگی روی پوست لازم و ضروری است. شما عزیزان برای بهبود کیفیت پوست خود می بایست مصرف الکل، گوشت های فرآوری شده، شکر، غذاهای سرخ شده و آرد تصفیه شده را کاهش دهید.

استفاده از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان های موجود در غذا و مکمل ها به مبارزه با رادیکال های آزاد درون بدن کمک می کنند. موادی مثل گیلاس، زغال اخته، آجیل، گوجه فرنگی و انواع سبزیجات سبز نیز انتخاب های خوبی در این زمینه هستند.

عدم استفاده از جیوه

از آنجایی که جیوه برای پوست و بدن بسیار سمی است، محققان توصیه می کنند از خوردن ماهی هایی که ابعاد بزرگی داشته و در اقیانوس زندگی می کنند «مانند ماهی تن» اجتناب کنید. “آنها حاوی درصد زیادی از جیوه سمی هستند.

توصیه کارشناسان پوست و مو

در کنار این موارد، کارشناسان حوزه زیبایی معتقدند لایه برداری بیش از حد، استفاده بیش از اندازه از عطرها، بکارگیری ترکیبات مبتنی بر نفت روی پوست، استفاده از مواد نگهدارنده خشن و بکارگیری روش های درمان لیزری همگی می توانند پوست را در برابر آلودگی آسیب پذیرتر کنند. زمانی که پوست را از بین می برید یا آن را تحریک می کنید، پوست شما مقداری از عملکرد دفاعی خود در برابر آلودگی را از دست می دهد، بنابراین آلودگی بسیار راحت تر در بدن فرد نفوذ می کند.

جمع بندی نهایی

آب و هوای آلوده این روزها موجب شده تا خیلی از کسانی که ساعات زیادی از روز را بیرون از منزل سپری می کنند با این پرسش روبرو شوند که آلودگی هوا با پوست ما چه می کند؟ ما در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه از تاثیرات آلودگی روی پوست سخن بگوییم و اشاره ای هم به راهکارهای آسانی که موجب تقویت پوست در برابر آلودگی ها می شوند داشته باشیم. با ما همراه باشید.

0 نفر پسندیده اند

(0) دیدگاه

دیدگاه خود را بیان کنید